Det 3. måltid og antal amninger

30. januar 2009

Alder:
6 mdr.

Det 3. måltid og antal amninger

Kære Helen

Vores søn er 6 mdr. (om en uge) og er nu godt i gang med skemaden og får 2 skemåltider om dagen og er meget glad for det og spiser godt hver gang:-)

Jeg tænker om det snart er tid til at indføre et frokostmåltid, da han spiser ret store portioner morgen og især aften, men ved ikke helt hvordan jeg skal gribe det an også i forhold til antallet af amninger. Jeg føler at jeg ammer ham lige så ofte som inden vi begyndte på fast føde, og det ved jeg ikke helt om er meningen? Håber du kan hjælpe.

En dag ser for tiden således ud:

Tidlig morgen kl. 5/6: Ammes og sover videre.

Morgen (et sted ml. kl 8 og 9.) Ammes, ligger og hygger lidt i sengen og står så op.

Formiddag 9.30. Majs- eller risgrød med frugtmostopping og vand af kop.

Ammes og puttes herefter til lur kl. ca. 10.00. Sover 1-1½ time.

Eftermiddagen er stadig meget uens fra dag til dag ...

Annonce

... afhængig af om vi er ude eller hjemme. Men når han vågner fra formiddagsluren ammes han og tager så igen en lur om eftermiddagen kl. 13.30/14.30 af varierende længde ½-1½ time hvorefter han ammes igen. Hvis luren har været kort tager han sig en lille lur på ½ t før aftensmaden men det er ikke så ofte som tidligere. Når han tager den ekstra lur får han så også en ekstra amning.

Aften kl. 17.30 Omkring denne tid er han ved at blive sulten igen, så nogle gange ammer jeg ham inden han får grøntsagsmos og vand af kop kl. ca. 18. At han næsten lige har fået bryst påvirker ikke hans appetit på grøden. Han spiser en god portion alligevel;-)

Kl. 19.30 Starter vi putteritualet med at skifte til nattøj og ammes igen.

Kl. 20 Bliver han puttet for natten i sin egen seng. Han er meget nem at putte.

Han vågner kl. ca. 2 hvor han ammes og igen kl. 5/6.

Venlig hilsen
Rikke

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Madpakke og børn

Når barnet begynder i pasningsordning, vil det mange steder selv skulle have en madpakke med hjemmefra.

Det er altid vigtigt at give barnet et varieret tilbud af fødevarer - det kan være rugbrød eller anden form for fiberholdigt brød, det kan være pasta sammen med rester fra aftensmaden, kød, fisk, frugt og grønt. Jo mere variation, jo bedre :)

Det er en god idé at give barnet ting med, som er pakket lidt hver for sig. Mange børn er glade for at have en madkasse,...

Læs mere i Babylex

Klumpfod

Når børn fødes med en fod, der er bøjet indad, hvor fodsålen peger bagud og fodryggen fremad, så kalder man det klumpfod. Der er ca. 1 ud af 1000 børn der fødes med klumpfod og ca. halvdelen af disse har misdannelsen på begge fødder.

Man ved ikke hvorfor nogle børn fødes med klumpfod, men der er en vis arvelig tilbøjelighed. Man siger at risikoen for at føde et barn med klumpfod øges med en faktor 30, hvis en søster eller bror har lidelsen.

Drenge fødes hyppigere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak for dit svar. Det var lige hvad jeg havde brug for!

Tak fra Emmas (18 måneder) mor